Υπογράφεται η σύμβαση της επέκτασης προς Πειραιά

Εντός των ημερών κατατίθεται στη Βουλή, αρχές του 2013 οι εργασίες στο μετρό

Του Γιωργου Λιαλιου

Ακούγεται... απίστευτο, αλλά είναι αληθινό: το μετρό βάζει επιτέλους «πλώρη» για Πειραιά. Η σύμβαση για την επέκταση της γραμμής 3 από το Χαϊδάρι έως το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, διαμέσου Αγίας Βαρβάρας, Κορυδαλλού, Νίκαιας και Μανιάτικων θα κατατεθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής μέσα στις επόμενες ημέρες -ενδεχομένως και αυτή την εβδομάδα- με σκοπό να πάρει το «πράσινο φως» για την υπογραφή της. Η «Κ» παρουσιάζει σήμερα το λεπτομερές χρονοδιάγραμμα του έργου που, εφόσον όλα πάνε καλά, θα αρχίσει να «τρέχει» μέσα στον μήνα, με ορίζοντα κατασκευαστικής ολοκλήρωσης τον Νοέμβριο του 2016 και λειτουργίας τις αρχές του 2017.

Η επέκταση θα έχει μήκος 7,6 χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 515 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωσή της, θα συνδεθεί για πρώτη φορά απευθείας το αεροδρόμιο με το λιμάνι του Πειραιά (σήμερα η σύνδεση αυτή γίνεται με αλλαγή γραμμής στον προαστιακό ή από μετρό στον ΗΣΑΠ). Τα 6,5 από τα 7,6 χιλιόμετρα σήραγγας θα ανοιχτούν με τη βοήθεια μετροπόντικα, ενώ το υπόλοιπο με υπόγεια εκσκαφή.

Ας δούμε ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, αν τελικά υπογραφεί η σύμβαση μέσα στον Ιανουάριο:
- Πρώτα θα ξεκινήσουν οι λεπτομερείς οριστικές μελέτες, οι οποίες θα ολοκληρωθούν μέχρι τον Φεβρουάριο του 2013.
- Ταυτόχρονα θα ξεκινήσει η προετοιμασία για τον μετροπόντικα, ο οποίος θα έλθει από το εξωτερικό. Και μια πληροφορία για τους λάτρεις των τεχνικών λεπτομερειών: η σήραγγα στο μετρό της Αθήνας είναι μονής τροχιάς, δηλαδή και οι δύο κατευθύνσεις περνούν από την ίδια σήραγγα. Επομένως, και για την επέκτασή του προς Πειραιά χρειάζεται ο μεγάλος μετροπόντικας, με κεφαλή 9,5 μέτρα, έναντι των 6,5 μέτρων των δύο που χρησιμοποιούνται σήμερα στη Θεσσαλονίκη (όπου οι δύο κατευθύνσεις θα κινούνται σε ξεχωριστές σήραγγες).
- Οι πρώτες, πρόδρομες εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2013.
- Ο μετροπόντικας αναμένεται να διανύσει τα πρώτα 171 μέτρα, από το σημείο εισόδου μέχρι το φρέαρ Κομνηνού τον Ιούνιο του 2013.
- Κατόπιν θα διανύσει την απόσταση μέχρι τον σταθμό Αγία Βαρβάρα (434 μέτρα) έως τα τέλη Σεπτεμβρίου 2013. Εως τον σταθμό Κορυδαλλού (1.628 μέτρα) μέχρι τον Μάιο του 2014, έως τον σταθμό Νίκαιας (1.284 μέτρα) μέχρι τον Οκτώβριο του 2014 και έως τον σταθμό Μανιάτικων (842 μέτρα) μέχρι τον Φεβρουάριο του 2015. Κατόπιν θα συνεχίσει μέχρι τον σταθμό Πειραιά (ανάμεσα στους σταθμούς του ΗΣΑΠ και του προαστιακού, 1.211 μέτρα) έως τα τέλη Ιουλίου του 2015, μέχρι τον σταθμό στο Δημοτικό Θέατρο (712 μέτρα) έως τον Οκτώβριο του 2015 και θα ολοκληρώσει τα τελικά 460 μέτρα μέχρι τον Ιανουάριο του 2016.
- Οι τελευταίες εργασίες διάνοιξης αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Νοέμβριο του 2016.
Εφόσον οι εργασίες, λοιπόν, ξεκινήσουν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012, η παράδοση του έργου τοποθετείται στις αρχές του 2017, δηλαδή 5 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης. Αν βέβαια δεν υπάρξει νέα καθυστέρηση...

Καθυστέρηση από το 2006

Μέχρι την υπογραφή της σύμβασης όμως... ας διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας. Κι αυτό γιατί η επέκταση προς Πειραιά έχει ήδη περάσει αρκετές περιπέτειες. Χαρακτηριστικό είναι ότι η επέκταση θα ολοκληρωνόταν σε ένα έτος από σήμερα, αν όλα είχαν προχωρήσει σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα.

Ο πρώτος διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2006. Αφορούσε την κατασκευή 8,2 χιλιομέτρων γραμμής και επτά σταθμών. Ο τελευταίος από αυτούς (ο σταθμός Ευαγγελιστρίας) αφαιρέθηκε από τον σχεδιασμό, ύστερα από τις οξείες αντιδράσεις του μητροπολίτη Πειραιά, που ούτε λίγο ούτε πολύ ισχυρίστηκε ότι η δημιουργία σταθμού μετρό δίπλα στο γηροκομείο της μητρόπολης... θα ενοχλούσε τους γέροντες!

Με την προκήρυξη του διαγωνισμού, ξεκίνησε πόλεμος προσφυγών ανάμεσα στις κατασκευαστικές. Μια από αυτές έφθασε μέχρι την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία τελικά δέχθηκε τις ενστάσεις της. Ως αποτέλεσμα, ο διαγωνισμός ακυρώθηκε και επαναπροκηρύχθηκε το 2008. Ωστόσο, η εταιρεία που είχε προσφύγει στην Ε.Ε. απεσύρθη από τον διαγωνισμό. Από το 2008 μέχρι τα τέλη του 2010, οπότε και αναδείχθηκε ο προσωρινός ανάδοχος οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες επιδόθηκαν σε νέο πόλεμο προσφυγών. Τελικά οι δύο από τους πέντε συμμετέχοντες στον διαγωνισμό «κόπηκαν» από την Αττικό Μετρό και ο προσωρινός ανάδοχος (J & P, ΑΒΑΞ, Ghella Spa, Alstom Transport SA) ανακοινώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο.



Πηγή: kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου