ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΤΥΠΟΥ: Εγκληματικότητα ο νέος επιβάτης των ΜΜΜ


Κενά στον τρόπο της φύλαξης των σταθμών των μέσων σταθερής τροχιάς ενδέχεται να υποκρύπτουν τα συχνά περιστατικά βίας και επιθέσεων που έχουν συμβεί τους τελευταίους οκτώ μήνες στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, το μετρό και το τραμ.

Οι επιβάτες ανησυχούν, οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για «τρύπα» στη φύλαξη των σταθμών, ενώ τον προβληματισμό τους δεν κρύβουν και στελέχη της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), τα οποία, πάντως, επισημαίνουν ότι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς μπορεί να αποτελούν μια μικρογραφία της Αθήνας και στο ζήτημα της αύξησης της εγκληματικότητας αλλά εξακολουθούν να είναι πολύ πιο ασφαλή από τους δρόμους της πόλης.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι το φαινόμενο προκαλεί ανησυχία, καθώς με τα τρία μέσα διακινούνται καθημερινά περίπου ένα εκατομμύριο επιβάτες, εκ των οποίων υπολογίζεται ότι οι μισοί προτιμούν το μετρό, περίπου 40% τον ηλεκτρικό, ενώ ένα 10% μετακινείται με το τραμ.

Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ βρίσκεται ήδη εδώ και καιρό σε συνεργασία με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, προκειμένου να βρεθεί μια λύση στο ζήτημα. Παράλληλα έχει ήδη ζητήσει από την ΕΛ.ΑΣ. την ενίσχυση της φύλαξης με περισσότερους ειδικούς φρουρούς, κάτι το οποίο ωστόσο θεωρείται μάλλον ανέφικτο αυτήν την περίοδο.

Την ίδια στιγμή οι υπάλληλοι ιδιωτικών εταιρειών security, που έχουν κάνει συμβάσεις για τη φύλαξη των σταθμών, έχουν περιορισμένες αρμοδιότητες, ενώ δεν διαθέτουν και τα μέσα αντιμετώπισης όλων των περιστατικών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, σήμερα στο μετρό, στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και στο τραμ απασχολούνται περίπου 120 άτομα από ιδιωτικές εταιρείες security και 40 ειδικοί φρουροί, τους οποίους έχει παραχωρήσει η Αστυνομία.

Ωστόσο τα περιστατικά βίας φαίνεται να παρουσιάζουν αυξητική τάση, ιδιαίτερα μετά τον περασμένο Φεβρουάριο, οπότε και υπάλληλος του μετρό εντόπισε σακούλα με βόμβα ανάμεσα σε δύο καθίσματα συρμού στον σταθμό του Αιγάλεω, η οποία ευτυχώς δεν είχε εκραγεί λόγω κακής συνδεσμολογίας.

Εμπρησμός
 

Προβληματισμό έχει προκαλέσει και ο εμπρησμός που σημειώθηκε πριν από λίγες ημέρες σε συρμό του τραμ στον τερματικό σταθμό του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας από πέντε γκαζάκια που τοποθέτησαν κουκουλοφόροι, αφού πρώτα απομάκρυναν τη μοναδική επιβάτη και τον οδηγό.

Την ίδια ημέρα είχε σημειωθεί ένοπλη ληστεία με πυροβολισμούς στον σταθμό του μετρό «Συγγρού-Φιξ», ενώ λίγα 24ωρα νωρίτερα εργαζόμενος του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου είχε μεταφερθεί στο νοσοκομείο σοβαρά τραυματισμένος ύστερα από επίθεση που είχε δεχθεί από ομάδα νεαρών που έκαναν γκράφιτι, τους οποίους προσπάθησε να απομακρύνει.

Την ίδια στιγμή σε μάστιγα έχουν μετατραπεί οι πορτοφολάδες, οι οποίοι δρουν συνήθως σε συμμορίες των 10-15 ατόμων στους σταθμούς του ηλεκτρικού, ενώ συχνές είναι και οι ρατσιστικές επιθέσεις εναντίον μεταναστών σε αφύλακτους σταθμούς.
Δρομολόγια που φοβίζουν οδηγούς και επιβάτες  

Τα λεωφορεία του τρόμου
  • Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται σε 2-3 στάσεις
Α10, Β10 και Β12, οι τρεις λεωφορειακές γραμμές που συνδέουν την Αθήνα με το Μενίδι και τα Λιόσια αποτελούν τα «δρομολόγια του τρόμου» για τους οδηγούς της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), όπως παραδέχονται οι ίδιοι.

Εμπορία αλλά και χρήση ναρκωτικών, καβγάδες, κλοπές αλλά και τραυματισμοί συνθέτουν την καθημερινή εικόνα σ΄αυτά τα δρομολόγια, ειδικά τις νυχτερινές ώρες.

Είναι τα δρομολόγια που, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδικάτου Εργαζομένων του ΟΑΣΑ, Λεωνίδα Σκούλο, προτιμούν τοξικομανείς και «βαποράκια» για τις μετακινήσεις τους προκειμένου να εξασφαλίσουν τη δόση τους.

Καθημερινά με τις γραμμές αυτές μετακινούνται τουλάχιστον είκοσι τοξικομανείς, πολλοί εκ των οποίων καπνίζουν ή κάνουν και χρήση ναρκωτικών μέσα στα οχήματα και μπροστά στους υπόλοιπους επιβάτες.

Το πρόβλημα είναι γνωστό εδώ και χρόνια αλλά, σύμφωνα με τους εργαζομένους, έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις την τελευταία διετία.

Ειδικά για τα δύο δρομολόγια του Μενιδίου, οι ίδιοι έχουν σκεφτεί ακόμα και να ζητήσουν την κατάργησή τους: «Δεν προχωρήσαμε όμως γιατί το θεωρήσαμε άδικο για τους υπόλοιπους επιβάτες» λέει ο κ. Σκούλος.

Ο ίδιος έχει ήδη ενημερώσει με επιστολές τόσο το υπουργείο Μεταφορών όσο και την Ασφάλεια, τον δήμο και το αστυνομικό τμήμα της περιοχής, χωρίς όμως ακόμα να έχουν ληφθεί μέτρα: «Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται σε 2-3 στάσεις καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας. Μας είπαν ότι εκεί θα τοποθετήσουν αστυνομικούς, αλλά έως τώρα δεν έχει γίνει τίποτα».

ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Μ. ΚΑΡΛΑΥΤΗΣ

Μειώνεται η ζήτηση

 

Η εγκληματικότητα στις αστικές συγκοινωνίες συνίσταται από πληθώρα παραβάσεων που αφορούν στο σύστημα αστικών συγκοινωνιών (βανδαλισμός των υποδομών και του εξοπλισμού των μέσων κ.λπ.), στους επιβάτες (μικροκλοπές, επιθέσεις) και στους εργαζόμενους.

Η εγκληματικότητα στα μέσα μεταφοράς είναι ανάλογη της συνολικής εγκληματικότητας στον λοιπό αστικό χώρο. Ιδιαίτερη παράμετρο αποτελεί όμως ο φόβος που προκαλείται στους επιβάτες για την πιθανότητα αντιμετώπισης εγκληματικής συμπεριφοράς, καθώς μειώνει τη ζήτηση για αστικές συγκοινωνίες. Πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο, καθώς όσο μειώνεται η ζήτηση ως αποτέλεσμα του φόβου, τόσο αυξάνονται οι ευκαιρίες για εγκληματική συμπεριφορά.

Ο Μ. Καρλαύτης είναι πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων
 
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
ΑΓΓ. ΤΣΙΓΚΡΗΣ

Εμφαση στην πρόληψη

 

Ο χάρτης της εγκληματικότητας στη σύγχρονη Ελλάδα, άλλαξε δραματικά. Σήμερα μπορούμε να μιλάμε πλέον για την πλήρη «ενηλικίωση» του εγκλήματος στη χώρα μας, που μία δεκαετία πριν παρέμενε ακόμα σε «νηπιακό» στάδιο. Σπάνια κάποιος παρατηρούσε στο αστυνομικό δελτίο κρούσμα βίας ή εγκληματικότητας σε μέσα μεταφοράς. Σήμερα καταγράφονται χιλιάδες. Το έγκλημα πλέον στην Ελλάδα κινείται με αυξητικούς ρυθμούς και γι΄ αυτό θα πρέπει να δοθεί βάση στον τομέα της πρόληψης.

Ο Αγγ.Τσιγκρής είναι δικηγόρος, διδάκτωρ Εγκληματολογίας




Πηγή: ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου